Protestantse Kerk Vianen

Bezoek uit Zambia

Op dinsdag 5 april j.l. ontving de ZWO-groep een delegatie van het project G12 uit Zambia. Dit bezoek werd mogelijk gemaakt door Kerk in Actie en meer informatie over het project vindt u op de website van KerkInActie.nl.
De Zambiaanse heer én projectleider (Sandy) en dame (Maggie) zijn met nog twee andere mensen uit Zambia voor een 10-daags bezoek in Nederland in het kader van het Veertigdagen project “Ik zie je”. Zij werden door Herman afgehaald op hun logeeradres in Utrecht, waarna zij op een lunch én een warme trui werden onthaald op de boerderij van Piet en Ineke. Na de lunch werd een bezoek gebracht aan Kaasboerderij Van Rossum en daarna zetten we koers naar centrum Vianen. Via een wandeling op de Voorstraat kwamen we in de Wereldwinkel terecht waar Sandy al op hele enthousiaste ideeën werd gebracht. Maggie was in de bibliotheek zo blij: zij wilde ook zo graag een ‘community center’ in Lusaka waar ze kinderen met elkaar zouden kunnen laten spelen en lezen.

Een warme kop koffie was welkom na de kou buiten. Versterkt trokken we over de ophaalbrug en werden de Lek en de sluis bewonderd. Aangekomen bij de Hof van Batenstein was één van de bewoonsters zo vriendelijk haar appartement aan onze gasten te laten zien. Ook lieten we de Zambianen kennis maken met de apotheek, de doktersruimte en de Rivas hulpmiddelenwinkel. Na al deze indrukken waren de gasten wel wat moe en konden we weer even uitrusten met een drankje in het mooie grand café.
Per auto vertrokken we naar De Hoeksteen. Een aantal andere actieve gemeenteleden had gehoor gegeven aan onze uitnodiging en konden de informatie over het project in Zambia persoonlijk van Maggie en Sandy horen en zien (via foto’s) en daarna zetten we ons gezamenlijk aan een heerlijk maal, bereid door Cisca en Ienje. Als spetterende afsluiting waren daar een Zambiaanse én Nederlandse taart! Omdat de Cantorij aan het oefenen was hebben Sandy en Maggie ook nog even hun kans gegrepen om een enkel lied met hen mee te zingen.
We kunnen terugzien op een heel geslaagd en inspirerend bezoek, waarover u vast nog (veel) van ons zult horen. Onze gasten uit Zambia hebben al met een flink aantal mensen van onze gemeente kennis gemaakt en mogelijk zal hier een vervolg aan worden gegeven. De ZWO-groep zal zich in elk geval flink gaan beraden over een project in Afrika, waaraan wij ons als gemeente zouden kunnen verbinden voor de komende tijd. U hoort zeker nog van ons. Wilt u nu al meer weten of heeft u goede ideeën voor ons, dan kunt u ons mailen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.